Πώς το μικρό, ευέλικτο όχημα γίνεται υπεύθυνο για τον θάνατο εκατοντάδων τουριστών και ντόπιων κάθε χρόνο – Τι λένε ιδιοκτήτες εταιρειών ενοικίασης οχημάτων, τι πραγματικά φταίει για τα τροχαία
Τη ζωή του σε τροχαίο δυστύχημα, στην Άνδρο, με γουρούνα έχασε ο 22χρονος Πυργιώτης Στάθης Γαβριλιάδης, το πρωί της περασμένης Παρασκευής (23/8). Ο νεαρός βρισκόταν μαζί με την οικογένεια του στο νησί των Κυκλάδων για διακοπές.
Γύρω στις 10 το πρωί βγήκαν βόλτα με τη γουρούνα που είχαν να νοικιάσει με τον πατέρα του, Τάκη Γαβριλιάδη, γνωστό επιχειρηματία στον Πύργο.
Στον δρόμο από το Μπατσί προς τη Χώρα, και κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, η γουρούνα εξετράπη της πορείας της, έπεσε σε γκρεμό βάθους πέντε μέτρων, με συνέπεια ο 22χρονος να τραυματιστεί σοβαρά στο κεφάλι και ο πατέρας του στο χέρι.
Άμεσα στήθηκε επιχείρηση από την Πυροσβεστική Υπηρεσία και το ΕΚΑΒ για τη διάσωση των τραυματιών.
Σύμφωνα με το enandro.gr και λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης του 22χρονου, κλήθηκε ελικόπτερο για αερομεταφορά, όμως ο νεαρός δεν τα κατάφερε και υπέκυψε στα τραύματά του.
Πότε θα αποσυρθούν τα τετράτροχα οχήματα από τους δρόμους – Τι ισχύει
Ανάμεσα στα οχήματα που συναντάμε περισσότερο στα ελληνικά νησιά είναι οι χαρακτηριστικές «γουρούνες», τα τετράτροχα οχήματα που έχουν επίσημη ονομασία ATV, και για τα οποία γίνεται πολύς λόγος σχετικά με το αν θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία, καθώς θεωρούνται υπεύθυνα για τον θάνατο εκατοντάδων τουριστών και ντόπιων κάθε χρόνο. Μέχρι στιγμής, πάντως, οι «γουρούνες» κινούνται κανονικά στους δρόμους.
Παρά τις εκκλήσεις όμως για την απόσυρσή τους, οι γουρούνες από ό,τι φαίνεται δύσκολα θα φύγουν από τους δρόμους. Αφενός διότι ένας από τους βασικούς λόγους που οι ξένοι τουρίστες μισθώνουν τα τετράτροχα ATV είναι διότι δεν υπάρχουν στις χώρες τους και θέλουν να ζήσουν την εμπειρία της οδήγησης μιας γουρούνας, αφετέρου διότι αποτελούν ταυτόχρονα πηγή εσόδων για τους ιδιοκτήτες των εταιρειών ενοικίασης.
Η συζήτηση γύρω από την ενοικίαση των ATV στους τουρίστες άνοιξε και πάλι μετά την ανακοίνωση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών της παροχής αυξημένης επιδότησης για την αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά minicar. Σε μία προσπάθεια να αποσυρθούν από την κυκλοφορία, στο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 3, η επιδότηση για την απόσυρση παλαιών οχημάτων κατηγορίας L5-L7 αυξήθηκε από τα 400 στα 1.500 ευρώ.
Όπως είχε πει πρόσφατα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Γραφείων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων και Δικύκλων (Π.Ο.Γ.Ε.Α.ΔΙ) Μενέλαος Μαράκης: «Τα Υπουργεία Τουρισμού και Μεταφορών, βλέποντας ότι έχουν αποτύχει εντελώς να βάλουν κάποιους φραγμούς και να ελέγξουν κάποιες καταστάσεις, κάνουν μια στροφή η οποία δεν θα βγει. Γιατί αυτοί που κατέχουν αυτά τα οχήματα δεν πρόκειται να τα αντικαταστήσουν με αυτά που τους προτείνει το Υπουργείο».
Επιπλέον, ο κ. Μαράκης είχε υποστηρίξει ότι τα 1.500 ευρώ που προσφέρει το κράτος για να αποσύρουν τις γουρούνες είναι ποσό που δεν μπορεί να αντικαταστήσει το όφελος που προκύπτει από την ενοικίασή τους.
Όπως είχε πει: «Αφενός είναι ελάχιστο το όφελος των 1.500 ευρώ και αφετέρου τα ηλεκτρικά αυτοκινητάκια που θα τις αντικαταστήσουν δεν θα μισθώνονται όπως μισθώνονται οι γουρούνες. Οι ξένοι τουρίστες βλέπουν τα τετράτροχα ATV που δεν τα έχουν ξαναδεί στις πατρίδες τους και τα μισθώνουν. Το Υπουργείο Μεταφορών κάνει μία πρόταση η οποία θα πέσει στο κενό, γιατί οι γουρούνες φέρουν τεράστια οφέλη στους ιδιοκτήτες τους. Τα ηλεκτρικά αυτοκινητάκια είναι «παιχνίδια» στην ουσία».
Έτσι μπορείς να σκοτωθείς με γουρούνα
Την ίδια ώρα, κι ενώ πληθαίνουν οι αντιδράσεις για την απόσυρσή τους διότι κρίνονται επικίνδυνα για κυκλοφορία στους δρόμους, οι ειδικοί εξηγού ότι δεν φταίνε στην πραγματικότητα οι γουρούνες, αλλά οι γουρουνοσυμπεριφορές των ανθρώπων που τα χειρίζονται.
Πόσφατο βίντεο που κυκλοφόρησε στο Διαδίκτυο από ανατροπή γουρούνας στα Μάλια της Κρήτης, δείχνει πώς μπορεί κανείς να σκοτωθεί με μία γουρούνα αν δεν προσέχει ή «παίζει» στους δρόμους, προβάλλοντας αυτές τις συμπεριφορές ως παράδειγμα προς αποφυγή για τους ενοικιαστές των -κατά τα άλλα- συμπαθέστατων τετράτροχων οχημάτων.
Όπως φαίνεται στα πλάνα, δύο παρέες -ο καθένας με το δικό του όχημα- θέλησαν να κάνουν «παιχνίδια» στον δρόμο, κλείνοντας ο ένας την γουρούνα του άλλου. Το αποτέλεσμα ήταν σοκαριστικό, ίσως και αναμενόμενο, καθώς η γουρούνα του ενός ανατράπηκε προκαλώντας τον σοβαρό τραυματισμό του οδηγού της.
Γουρούνες και… γουρουνοσυμπεριφορές
Αναμφίβολα, οι μικρές γουρούνες είναι περίεργο όχημα με μικρή ισχύ και ανώτερη ταχύτητα τα 50 χλμ./ώρα, ωστόσο έχουν συγκεκριμένο τρόπο οδήγησης ο οποίος δεν μοιάζει ούτε με μοτοσικλέτα, ούτε με αυτοκίνητο και αυτό φαίνεται να είναι το σημείο που δεν αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι όταν νοικιάζουν ένα τέτοιο όχημα.
Ειδικά όταν δεν έχουν οδηγήσει ποτέ ξανά στο παρελθόν ένα μικρό ATV, τότε έρχονται μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη. Το γκάζι στο χέρι, το φρένο στο πόδι, γλιστράει στις στροφές, βαρύ τιμόνι και πολλά ακόμα. Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δυσάρεστα όταν οι αναβάτες δεν παίρνουν στα σοβαρά τη μετακίνησή τους με γουρούνα. Παιχνίδια στο δρόμο, κατανάλωση αλκοόλ και μη γνώση των διαδρομών ενός νησιού καταλήγουν σε ατυχήματα.
Αρκετοί είναι πάντως οι ενοικιαστές τετράτροχων οχημάτων που επιλέγουν να περάσουν από εκπαίδευση και να κάνουν εξάσκηση στους ενδιαφερόμενους για τη μίσθωση οχημάτων ATV.
Καλό είναι να προσέξουμε τρία πράγματα για να είμαστε όσο το δυνατόν καλύτερα προετοιμασμένοι για την εμπειρία της «γουρούνας» σε ένα ελληνικό νησί. Πρώτον, φοράμε πάντα κράνος και όσο το δυνατόν μακριά ρούχα και παπούτσια. Δεύτερον, πριν ξεκινήσουμε τις διαδρομές μας κάνουμε μερικά αναγνωριστικά χιλιόμετρα σε μια γνώριμη διαδρομή προκειμένου να συνηθίσουμε τη συμπεριφορά του οχήματος. Τρίτον, δεν κάνουμε κινήσεις εντυπωσιασμού, δεν πίνουμε αλκοόλ όταν είναι να οδηγήσουμε και είμαστε συγκεντρωμένοι στο δρόμο.
Πότε μπορεί να επισύρει πρόστιμο η οδήγηση γουρούνας
Όσοι ενδιαφέρονται να νοικιάσουν ένα ATV, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι τα συγκεκριμένα οχήματα οδηγούνται με δίπλωμα αυτοκινήτου. Αν κάποιος είναι κάτοχος αυτού, τότε μπορεί να νοικιάσει όποιο ATV θέλει, χωρίς περιορισμό σε κυβικά εκατοστά. Από την άλλη, με δίπλωμα δικύκλου από ΑΜ έως Α, οι μοναδικές «γουρούνες» που μπορούν να οδηγηθούν είναι οι πολύ μικρές, με κινητήρα έως 49 κ.εκ. και τελική ταχύτητα έως 45 km/h. Στην περίπτωση που ο οδηγός κυκλοφορεί με μεγαλύτερο ATV και δίπλωμα μοτοσυκλέτας, προβλέπεται πρόστιμο 200 € και αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης από 1 έως 12 μήνες.
Συμπερασματικά, αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι, οι κανόνες ασφαλείας και η καλή οδηγική συμπεριφορά είναι αναγκαίο να τηρούνται, διότι όσοι θεωρούν πως είναι ένα παιχνίδι ή ένα μέσο αδρεναλίνης, βρίσκονται σε κίνδυνο.