Μία ακόμα μελέτη του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το εμπορικό τρένο μετέφερε παράνομο φορτίο.
Στα αίτια και το μηχανισμό που οδήγησε στις εκρήξεις και τη φωτιά μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη επικεντρώνεται η έρευνα του πανεπιστημίου της Γάνδης, αποσπάσματα της οποίας ήρθαν στη δημοσιότητα.
Σύμφωνα με την έρευνα του Τμήματος Δομικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου της Γάνδης, που ερεύνησε το πολύνεκρο δυστύχημα μετά την παραγγελία του Ελληνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε –χωρίς να είναι δηλωμένο- εύφλεκτο φορτίο.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του πορίσματος που δημοσιεύει η Καθημερινή, οι επιστήμονες εκτιμούν ότι υπήρχε ποσότητα 3,5-4 τόνων, πιθανότατα αρωματικών υδρογονανθράκων, στο τρίτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας, το οποίο και ανεφλέγη μετά τη σύγκρουση.
Δεν ήταν λόγω των ελαίων σιλικόνης
Όπως υπογραμμίζει το πανεπιστήμιο της Γάνδης έπειτα από την έρευνα που έκανε, το μέγεθος της έκρηξης και της φωτιάς που ακολούθησε δεν θα μπορούσε να δικαιολογηθεί από τη μικρή διαρροή των ελαίων σιλικόνης που περιείχαν οι μετασχηματιστές στα δύο πρώτα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η άποψη αυτή ενισχύεται και από το γεγονός ότι οι μετασχηματιστές δεν έχουν υποστεί παρά ελάχιστες ρωγμές.
Κλάσματα του δευτερολέπτου μετά τη σύγκρουση
Από τον έλεγχο στα βίντεο που καταγράφουν τις πορείες των δύο αμαξοστοιχιών, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το πρώτο ηλεκτρικό τόξο που δημιουργεί βραχυκύκλωμα και φωτεινή λάμψη σημειώνεται μόλις έξι κλάσματα του δευτερολέπτου μετά τη σύγκρουση.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, η διάρκεια των εκρήξεων μετά τη σύγκρουση ήταν περίπου 8 δευτερόλεπτα, ενώ το «μανιτάρι» που προκάλεσε έφτασε σε ύψος τα 80 μέτρα.
Ειδικότερα, η έκρηξη ξεκινάει περίπου τρία κλάσματα του δευτερολέπτου αργότερα από το έδαφος και πιθανόν λόγω των σπινθήρων από τα φρένα, σύμφωνα με το πόρισμα. Στη συνέχεια, η έκρηξη επεκτείνεται προς τα πάνω, σχηματίζοντας μια πυρκαγιά διαμέτρου περίπου 42 μέτρων που καίει για περίπου δύο δευτερόλεπτα, σηματοδοτώντας την πρώτη φάση της φωτιάς.
Λίγα δευτερόλεπτα μετά την αρχική ανάφλεξη παρατηρείται νέα φωτιά σε «ακαθόριστο όγκο ή περιοχή» μακριά από την αρχική πυρκαγιά, ενώ παράλληλα τροφοδοτείται η αρχική πυρκαγιά, η οποία διπλασιάζεται σε μέγεθος πριν σβήσει δευτερόλεπτα μετά την ανάφλεξη, σύμφωνα με το πόρισμα. Σύμφωνα με τους ειδικούς από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης, η διάρκεια αυτής της δεύτερης φάσης και το ύψος των πύρινων στηλών υποδεικνύουν ότι εμπλέκεται σημαντική ποσότητα καυσίμου.
Στη συνέχεια, παρατηρείται η τρίτη φάση, με δύο ξεχωριστές πυρκαγιές που συνεχίζουν να καίνε στο επίπεδο του εδάφους. Η μία είναι κοντά στις μηχανές του εμπορικού τρένου, που πιθανόν θερμαίνει και τα έλαια σιλικόνης. Έτσι, δημιουργείται εκεί εστία που σβήνει μόνη της πριν καταναλώσει όλη την ποσότητα λαδιού στον μετασχηματιστή.
Άλλη φωτιά καίει στα απομεινάρια του βαγονιού του εστιατορίου με ισχυρή φλόγα και συνολική διάρκεια σχεδόν 2 ώρες, με τους ερευνητές να τονίζουν ότι αυτές οι δύο πυρκαγιές φαίνεται να καταναλώνουν κάθε υπόλοιπο καυσίμου που δεν έχει καταναλωθεί από την αρχική φωτιά.
Η προσπάθεια κατάσβεσης
Σύμφωνα με το προσχέδιο του πορίσματος, η πρώτη προσπάθεια πυρόσβεσης πραγματοποιήθηκε 43 λεπτά μετά την έναρξη της φωτιάς από ένα μόνο πυροσβεστικό όχημα, καταφέρνοντας να την επηρεάσει ελάχιστα.
Επίσης, όπως αναφέρεται, η φωτιά στο βαγόνι Β2 της επιβατικής ξεκίνησε από το κάτω μέρος στις 23:35 και στη συνέχεια έκαψε όλο το μήκος του «χωρίς καμία ενεργή πυρόσβεση μέχρι να αρχίσει να καίει με πολύ έντονες φλόγες, τροφοδοτούμενη από τα υφάσματα των μεγάλων καθισμάτων, τις κουρτίνες και τα εσωτερικά υλικά».
«Μέχρι τις 00:40 η φωτιά είχε κάψει ολόκληρο το βαγόνι B2 και είχε αρχίσει να σβήνει από μόνη της, καθώς δεν υπήρχε άλλο καύσιμο υλικό» συμπληρώνεται στο πόρισμα.
Ταύτιση με τα στοιχεία της ΕΔΑΠΟ
Το προσχέδιο του πορίσματος του Πανεπιστημίου της Γάνδης φέρεται να συγκλίνει με την εκτίμηση που έχουν κάνει η πραγματογνώμονες της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών για τα εύφλεκτα υλικά που μετέφερε η αμαξοστοιχία 63503.
Όπως έχει τονίσει ο ειδικός πραγματογνώμονας της ΕΔΑΠΟ, Κώστας Λακαφώσης οι οικογένειες περιμένουν την τελική ανακοίνωση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που θα γίνει στις 27 Φεβρουαρίου.
«Προσανατολιζόμαστε σε αντίστοιχα νούμερα, δηλαδή ότι η ποσότητα εύφλεκτων υλικών που υπήρχαν στην εμπορική αμαξοστοιχία είναι 3- 3,5 τόνους λίγο πάνω λίγο κάτω. Σίγουρα δεν χωράει στη βαλίτσα ενός επιβάτη αλλά δεν είναι και 30 τόνοι» προσθέτει ο κ. Λακαφώσης σχετικά με την ποσότητα των εύφλεκτων υλικών που μετέφερε –χωρίς να είναι δηλωμένα στην εταιρεία- η εμπορική αμαξοστοιχία.